fredag

Äntligen fredag! Otroligt underbart med en helg, en helt arbetsfri sådan dessutom. Dagen inleddes med en helt vanlig morgonfärd med direktbuss 06.40. Sofie, som åkte med den långsammare bussen, fann det synnerligen rosamt att tracka mig med diverse sms om att hennes buss skulle vara något utöver det vanliga och till och med bättre än den jag valt. Så är själklart inte fallet. Direktbussen är alltid en envåningsbuss och en van bussåkare vet att sätena i dessa går att bränna bak betydligt längre än de i de långsamma tvåvåningbussarna dessutom är luftkvaliteten i tvåvåningarna alltid undermålig vilket innebär att man anländer till Umeå i det närmaste kräksjuk. Hon tycker att jag borde vidga mina vyer, tänka "outside the box" och prova den andra bussen. Detta kan jag meddela att jag sannerligen inte tänker göra. Jag är ledsen Sofie och Tomas, jag har redan gett denna buss sin beskärda del chanser och det blir inga fler om jag inte måste. Ni får fortsätta sitta och svettas i er buss och gå miste om den trevliga gemenskapen på direktbussen.

Hemresan blev ganska trevlig idag, dels för att det gick en direktbuss (dock en tvåvånings) och dels för att det blev en massa knepigt babbel som alltid på fredagar. Det kunde ha blivit en helt klart godkänd resa om vi inte av en slump upptäckt en stor brist och i det närmaste katastrofal detalj på denna buss. Sofie skulle gå på toaletten. Hon gick ned men kom upp några sekunder därefter. Anledningen var att det inte fanns någon låsfunktion på dörren, den gick knappt ens att stänga ordentligt. Jag fick stå vakt utanför. Efter toalettbesöket ansåg vi att det var på sin plats men en närmare inspektion av detta viktiga utrymme. Det visade sig då till vår stora fasa att den trasiga dörren var i gott sällskap. Det saknades papper, fanns inget vatten, ingen tvål, spolfunktionen var obefintlig och golvet var synnerligen ostädat. Vad ska detta betyda? Är det acceptabelt? Absolut inte. Dessutom, förbered er nu kära läsare, fanns en liten "söt" skylt uppsatt på dörren. WC stod det i någon handmålad stil. Gulligt. Om Länstrafiken tror att detta ska kunna väga upp för en funktionsoduglig toalett tror de fel. Fruktansvärt fel.


Kommentarer
Postat av: Elin

Den långsamma bussen som går 06.40 är grymt skön! Älskar sätena.

2008-04-26 @ 14:13:02
URL: http://eliste.blogg.se
Postat av: Thomas

Gemenskap???
Ok, "gemenskap" på direktbussen är att bli inklämd mot fönstret alternativt närapå utputtad i mittengången av någon som inte inte är bekant med begreppet "personlig sfär".
"Gemenskap" är att få sina knäskålar krossade av bakbrännande säten.
På envåningen är motoljudet högre eftersom motorn sitter en decimeter under dina fötter.
Envåningen skumpar mer - sitter man en trappa upp har vibrationerna från slitna E4:an dämpats avsevärt.
En trappa upp har man bättre utsikt.
En trappa upp hör man chaufförens radio mindre.

Ska vi fortsätta argumentationen? :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0